Ha! Game on!

Var hälsad bäste läsare. Jag har suttit här med min finansiella styrning på morgonen och nu fick jag för mig att pröva mina nyvunna kunskaper i praktiken.

Jag funderade såhärva, det här trisslotteriet: Vinn 25000 i månaden i 25 år är rätt kasst har jag kommit fram till. Om man först räknar på vad totalsumman "borde" vara så blir det ju 25000x12x25=7500000. Man tror att man vinner 7,5 miljon. Soft.

Men om vi antar att räntan ligger på ett genomsnitt av 3 % under dessa 25 år (den är rätt låg nu, men det är ju finanskris förståru Larry) så får man en annuitetsfaktor på 17,4131=(1-(1/1.03)^25)/0,03. Den årliga inkomsten från lotten är ju 300000 och det gånger vår annuitetsfaktor är=5223920. Man får i själva verket ba 5,2 miljon. Blåst på typ 31% av vinsten. Sen lägger vi på skatt där och plötsligt har lottovinnaren gått minus och är skyldig staten pengar... haha

Ge mig pengarna i en klumpsumma, idag, tack.

Med dessa ord förklarar jag tentatiden kommen.

Nu skall jag ner på stan och lämna in en stryktipskupong. Arsenal-Birmingham står på schemat. Come on you gunners ;)


Förkortningen EEG står för elektroencefalografi och är en metod att registrera den elektriska aktiviteten i hjärnans och då främst hjärnbarkens nervceller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback