Monopol är ett jävla såssespel!

God afton

Ikväll har vi spelat mer monopol och jag har insett vilket såssefierat sällskapsspel det här är. Hela tiden hamnar jag på "inkomstskatt 4000" eller "extraskatt 2000". Jag föreslog att man skulle lägga till en regel att man kan lägga sina pengar i en kapitalförsäkrning eller placera dom i skatteparadis, typ kanalöarna eller isle of man för en viss summa för att slippa betala när man hamnade på de rutorna. Men det blev det inget av...

Vidare så kan det ta slut på hus, vilket i sin tur gör att de som vill kunna uppgradera sig till hotell inte kan, eftersom att det inte finns några hus som man måste ha först. I en fri marknadsekonomi skulle den med pengar kunna köpa hus av den som var villig att bygga. Med andra ord: Inga jävla hus skulle ta slut.



Som grädde på moset för det här såssevänliga spelet så kan det uppstå en situation där en motståndare inte mäktar med att betala när den hamnat på ens gata och då får inte ägaren av gatan allt kapital den har rätt i. Detta är förståeligt och en tradegi, men när motståndarens gator sedan auktioneras ut till övriga spelare så tar staten pengarna (!), får man leta efter sjukare regler?  Okej om staten gett en de övriga pengarna som inte motståndaren klarade av, men nej nej. Staten ska ha allt.

Sämsta spelet som finns. Jag vill aldrig mer spela det. Tacka vet jag schack, blokus och fem i rad.
Den första svensk som besteg Mount Everest var Mikael Reuterswärd som nådde toppen den 11:e maj 1990.

Kommentarer
Postat av: J

tänk på att vissa av dina medspelare inte vet vad "kapitalförsäkring" är, testa med stoppa "pengarna under madrassen" så förstår dom nog =)

Postat av: JB

monopol en fredagkväll? oj oj oj...

2009-06-13 @ 20:20:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback