Bussresan

Jag slutade fyra och hade fått skjuts ner på stan så det blev till att ta bussen hem. Det var länge sen som jag åkte buss och jag hade glömt hur det var...

Jag steg på bussen och chauffören stämplade nonchalant min remsa och släppte ut en tung suck. Jag vandrade längre bak i bussen och mötte flera dystra blickar, andra stirrade med tomma ögon ut genom bussens fönster. Vid sista dörren slog jag mig ner och la mitt ena ben över det andra. Med en uttryckslös blick tittade jag från vänster till höger och analyserade min omgivning. Det var alldeles tyst, rent utav dödstyst förutom bussens krängande.

Bredvid satt en neongult klädd byggare med stora örhängen och flera plastpåsar fulla av nåt konstigt, massa jox. Mitt emot mig satt en orakad lönnfet gubbe med magväska och suckade. Längre bort satt en rakad kvinna som nästan doftade offentlig sektor, tunga sms-lån och ensamstående med fyra barn. Snett vänster ifrån mig satt en ung söt tös, våra blickar möttes snabbt och vid ett ögonkast hade ingen sett något speciellt. Men jag såg. Jag såg hur hon led. Hon var missplacerad, hennes blick var definitionen av hjälplös sorg och ett rop på hjälp. Framför henne satt en mamma med barnvagn och försökte hålla sitt barn i schack utan framgång...

Alla dessa personer skapade tillsammans ett abstrakt obehag. Ett obehag som än en gång påminde mig varför jag avskyr att åka den röda ormen. Min livsdos av att åka buss är nådd.

...Länge leve cykel, bil & jetplan!


Ett spädbarns skrik kan komma upp i omkring 90 decibel. Jämförelsevis ligger ett vanligt samtal på 60 decibel och en biltuta på 110 decibel.

Kommentarer
Postat av: hespero

Jag och pacs ska åka buss nån dag tillsammans för att uppleva det du just har gjort:) det ska bli intressant! :)

2009-07-07 @ 23:58:59
Postat av: Pontus

Det är hårt. Livet är en kamp som skall vinnas varje dag. Nu ska jag bege mig till jobbet för att hjälpa Alex att ta hand om gamla nakna tanter med rullatorer. Intressant...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback