Allvaret börjar

Långsamt långsamt börjar kugghjulen sättas igång. Det knakar och sprakar där uppe, maxfart spås nås inom några veckor.
Jag har just skickat in en datauppgift, en tämlingen enkel en. Jag har en mattetenta på lördag som jag måste ta hand om. Förutom det, så är det makroekonomin som känns som prioritet 1 att sätta sig in i. Externredovinsing är lätt som en plätt - iallafall so far ;)

Nå, jag tänkte skapa ett ordlexikon härva, folk härifrån använder så konstiga ord & fraser.

Sebbe säger:

men det e la gött å chilla i svalen

fast man skulle väl tatt me en macka från bamba

Jag får sådan lust att svara: اللغة العربية الفصحى, fattaru?

Lika mycket fattar jag av det här asså. Eller "tatt" ,tjena Gudrun 86, TAGIT, heter det, inte tatt, TAGIT!
Andra störda populära uttryck jag hört här:
"Vart hän?"
"Ock" = också
äh, kommer inte på nå mer nu, jag håller er uppdaterade, men jag styr upp rikssvenska här ner iaf. Jag har aldrig känt mig så mycket som en Stockholmare som här nere.
"...eller vad säger du, Stockholmaren?"
"Jag bor inte ens där! Jag bor i Södertälje!"
"...Men det är väl 08?"
"JA"
"Jamen dåså, ni är likadana, allihopa"

Jaja, jag tänkte föresten börja med att redovisa lite redigt studentkäk. En liten matlagningsdagbok som kanske fungerar som inspiration för dig men historik för mig ;)

Dagens middag bestod utav!
Jag kokade färsk italiensk tomatpasta. Sen hällde jag i lite strimlad ost och en klick creame fraiche. Innan dess hade jag choppat upp två tomater, en röd lök och en näve sockerärtor som jag öste i. Därefter slängde jag i lite rostad lök för att få lite mer konsistens. Blandade runt allt och voilá! Billigt & gott! ;)

Det var det va, ses imorn.


Frihetsgudinnans pekfinger är 2 meter och 44 centimeter långt.

Kommentarer
Postat av: Lindberg

Jag tycker att man borde vara smickrad om man som f.d. södertäljebo blir kallad för stockholmare.

2008-09-09 @ 11:53:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback