Wake up...

Mors!
Idag spårade det ur på makron :D

Igår på makron så frågade jag föreläsaren a.k.a Snabeln (vi kallar henne det för hennes frilla) - vart gränsen går mellan Disinflation och Deflation.
"Hm, jadu, det vet jag inte riktigt..."   I häftena vi får står det att vi ska kunna skilja på dom för att även media svårt att hålla reda på det.
"Öh...nähä?"
"Men jag kan ta reda på det tills imorgon"
"Ah, shyst, kanon!"

"imorgon" blir idag, och hon skriver på tavlan:
Inflation: Procentuell ökning i prisnivån
Disinflation: Procentuell minskning i inflationstakten.
Deflation: Procentuell ökning i prisnivån.

Efter att ha läst det frågade jag henne vid ett 'rast'-tillfälle; "Men, vad kallas en procentuell ökning i inflationstakten då? Alltså motsatsen till disinflation?"
Snabeln: "Öh, jadu, det vet jag inte... kanske si, kanske så..."
"Aja, då är det väl inte så viktigt, det lär ju inte komma på tentan då..." säger jag och börjar vandra iväg. Genast svarar hon:
"Det vet man inte!"
...Jaha? Mäsk!

Under lektionens gång går hon igenom uppgifter - och vid en uppgift stannar hon plötsligt av och: "hmm.. det här ska bli... öh, ja, BNP ökar med 1,2% men jag vet inte hur det blir så."
Det hörs en och annan "suck" i klassrummet tills lokalhjälte Sebbe på lysande göteborska säger:
"Men, hur ska vi kunna räkna ut det om Du inte vet hur man gör?"
Det är tyst i klassrummet o lite ängsligt svarar Snabeln: "Alltså, det är ju inte jag som gjort dom här uppgifterna..."
Det var inget argument någon i klassen nöjde sig med och Sebbe utbrast ett "Nähe..." som ett 'jaha, och?'
Varvid Snabeln i desperation försöker rädda sig med att säga:
"...Och ni har ju facit"
Sebbe visar ingen barmhärtighet utan maler på! "Ja, men där står det ju bara 'svar: ökning med 1,2%', vi förstår ju inte hur det går till"
Snabeln, nu irriterad: "Men det är väl bara att använda grundläggande mattekunskaper, för det har du väl?"
Blixtsnabb kontring av Sebbe: "Har DU det eller?"
Tystnad. Absolut tystnad. Det var en nåda-stöt utan dess like, och det blev "rast" i en kvart. K.O Snabel, K.O.

Det många lärare gör fel är att dom ser varje elev i klassen som ett harmlöst finger som dom bara ska ösa ut kunskap till. Det dom inte förstår är att; om det inte kunskapen ges ut på ett tillfredsställande sätt så knyts alla fingrar ihop till en solid knytnäve av järn som krossar lärarens skitsnack såsom vågor krossas mot berg!
Ah, vad mäktigt det lät.

Varför ska man som lärare gå den hårda vägen där det blir ett "Jag mot er"- upplägg istället för att gå den lätta vägen, där man lever lite mer i symbios? Bäste Snabel, kriga inte med oss - dina odds ser inte bra ut...
Den röda cirkeln på Japans flagga ska symbolisera den uppåtgående solen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback