Samhällsupplysare Sjögren har ordet

När är den tjej blir kallad "söt" då borde hon ta det som en komplimang.
När en kille blir kallad "söt" så betyder det att han gör något lustigt och ser lite töntig ut.

Ingen kille vill bli kallad söt. Det är som en under-cover förolämpning.
Tjejerna i klassen skäller jag ut varje gång vi är på kåren. Det finns en bartender där med baby-face som spiller drinkar här, gör lite fel där, ursäktar sig så mycket och försöker så gott han kan men det går liksom inte riktigt...
och han är "SÅ SÖÖÖÖÖT!!!!!!"

Man kan göra handlingar som är söta, typ "frukost på sängen" eller hämta nåt, vad vet jag. Då kan man ta ett emot ett: "åh, vad söt du är". Då är det okej.
Att klanta till sig eller misslyckas med nåt - då vill man absolut inte förödmjukas med ett "hi, vad söt du är" Det är inte okej.
Killar vill vara snygga, inte söta.

Nu när vi är inne på komplinger här så ångar mitt inre på. Alltså, om man säger till en tjej: "Vad bra du ser ut idag/ vilken fin jacka" så har jag så svårt att förstå varför tjejen i fråga inte bara kan suga i sig komplimangen med ett enkelt "Tack"*
Varför ska hon 9 gånger av 10 säga nåt motsägande; "Nä, jag ser ju inte alls bra ut.../Den här jackan? Den är ju gammal o ful"

...Varje gång jag hör det får jag sån lust att svara: "Ja jo... Nu när du säger det ser du faktiskt ut som skit/ Ja, vad tänkte jag? Din jacka påminner faktiskt om en sprängd bäver."

Jag ställer mig frågande till detta fenomen...

Det var en sak vi diskuterade på fiket igår som Ida tog upp som vi övriga stämde in i, haha, hon är typ världens mysigaste, hon är 24 men känns som en vuxen lillasyster :D haha
Nåväl;
om man får en komplimang, typ: "Vilken fina skor du har"  och man svarar: "Tack"  då är det totalt fel att få tillbaka ett: "Varsågod"
Öh? Man vill inte ha ett varsågod, som typ att det var jobbigt för komplimang-givaren att ge en komplimang!
Nej, det går inte. "Varsågod" är blott till för om man får saker/tjänster.

För övrigt tycker jag att man ska ge varandra mer komplimanger. Även om det inte syns så väl på utsidan så skiner man ju upp lite på insidan :)

Hoppas att Du, bäste läsare, tar åt dig vad det jag sagt och applicerar det i din vardag. Tillsammans styr vi upp det här ;)

*Det är inte okej att säga 'tackar' det gjorde min kära faster Kerstin klart för mig när jag fyllde 15, 'tack' heter det när man får, inte 'tackar'. Sedan dess, en solig 26 juli 2003 så har jag inte sagt 'tackar'


Kvicksilver är den enda metall som är flytande i rumstemperatur.

Kommentarer
Postat av: cissi

du e ju klok som en pudel!!!! (komplimang)

E riktigt kul & se en så pass ung (!?) kille som du som faktiskt har 100 gånger bättre ordförråd än mig.

När kommer du till tälje igen då? blir det till jul?

Sköt om dig

Postat av: Pontus

Nawww :D Jag kommer hem nästa torsdag, jag har jour med bror din då, Vesper & Johnny har gått till facket har jag hört... Så jag måste ställa upp. Kankske dax för dina underbara spetsade efterfest kaffe? :D

2008-10-01 @ 21:36:07
URL: http://pontmeisters.blogg.se/
Postat av: Pacs

Snacka ni men hemma hos mig blir det inga efterfester framöver. Kaffet får ni ta hos någon annan!!

2008-10-01 @ 22:50:37
Postat av: Johnny

fick mig att tänka på pingismåndagarna!!



"2-0 tack så mycket" hahahah

2008-10-02 @ 11:26:20
Postat av: Johnny

eller när Jespers jacka blev oljig hahahahah

2008-10-02 @ 11:27:05
Postat av: Pacs

haha det var fan jävligt roligt, allting hände i det där garaget. När blir det comeback där då?

2008-10-02 @ 15:18:54
Postat av: Pontus

HAHAHAHA Vespers tröjja!

"Men ditt jävla mäsk! Vad har du gjort!? Du oljade ner min jacka!!!!!!"

"Haha, jag ber om ursäkt okej, den lär ju ändå inte varit så dyr..."

"DEN KOSTAR FAN MER ÄN ALLT DU HAR PÅ DIG!!!"

"Ptja, det säger ju inte så mycket, jag har ett par badtofflor på 50 spänn, mina mjukisar fick jag av Brunnsäng och min tröjja av Syrianska, mina boxershorts kanske 80 schpänn - din tröjja kostar väl kanske 150:- då? hahaha"

"NÄ!!!!"



hahahahahahaha, mitt garage 10/10-08. Pingisfredag, kommer ni då eller? ;) haha

2008-10-02 @ 21:20:04
URL: http://pontmeisters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback