Invadera mera!

UD:s observatör Liselotte Agerlid: Uppgifter om att 40 fängslade munkar misshandlats till döds och kremerats.

Låt oss kalkylera en eventuell invasion:

Det första hindret för en militär lösning vore naturligtvis den Burmesiska armén. Efter lite sökande på NE och Wikipedia har jag kommit fram till att Burmas militära kapacitet beräknas till 428 000 man samt en 75 000 man paramilitär polisstyrka. Teoretiskt passande värnpliktsmaterial uppges till cirka 6 000 000 man, även om bara en bråkdel skulle kunna inkallas vid ett överraskningsanfall. Militär hårdvara uppges vara av modern kvalitet, försedd av Ryssland under 1990-talet och sedan dess huvudsakligen av Kina. Luftförsvaret beskrivs som "formidabelt". De Burmesiska trupperna är i regel väldisciplinerade och erfarna vid jungelstrid efter årtionden av konfrontation med gerilla.

Den huvudsakliga strategin vid ett invasionförsök benämns "totalt folkförsvar" och innebär att armén skall undvika konvenionell strid till förmån för gerillakrigsföring.

Direkt översatt skulle ett anfall på Burma leda till ca  80  000  döda och 120 000 skadade i den anfallande styrkan. Om man tar i övervägande att den burmesiska armén är betydligt bättre utrustad, tränad och samordnad kan dock dessa siffror vara två eller tre gånger så höga. (In med 8 miljoner soldater säger jag, då ere ju typ bara 1% som stryker med)

Burma, ett land med 51 miljoner invånare, skulle teoretiskt kunna lida av förluster på över 3 miljoner. Än värre förluster är möjliga om den anfallande parten måste nyttja mycket tung eldkraft för att avlägsna de farligare delarna av den burmesiska armén. Till detta kommer förluster på båda sidor av de stridande parterna.

Om man propagerar för ett anfall måste man göra bedömningen om man anser att juntans avlägsnande är värd detta pris i människoliv. Hade jag bara haft ett jetplan skulle jag personligen dragit iväg det till OKQ8 och tankat direkt. Nu kör vi! Pontusmakt Juntaslakt! Peace Through Power ^^

Överbefälhavare Sjögren

Kommentarer
Postat av: Erika

Haha, Pontus, du är verkligen en räddare i nöden! Jag har suttit o väntat på min käre pojkvän här hemma i ungefär en halvtimme, (halvtimesregeln, du vet)och utan din blogg så hade jag i princip dött av tristess. Du är otroligt rolig, så kort sagt, keep up the good work... och tack!

2007-10-01 @ 16:40:00
Postat av: cecilia

Har du gjort lumpen? Får man ens vara med och invadera om man inte har det?

Postat av: Pontus

Erika: Haha, varsågod, tack själv :)
Cecilia: Meh, jag ska ju bli statsminister, jag bestämmer ;) haha

2007-10-01 @ 18:33:12
URL: http://Pontmeisters.blogg.se
Postat av: cecilia

Jussde. Isåfall måste du fixa in mig som krypskytt. Jag är duktig.

2007-10-01 @ 18:45:19
URL: http://tigerharen.blogg.se
Postat av: Syversonja

I like your website. Its web design is very cool and looks a Web Design Expert work. Regards,

2009-03-02 @ 14:32:14
URL: http://syversonja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback