hehe, brevnytt...

Nu vare såhärva att jag efter nåra kommentarer i bloggen bestämde mig för och skicka det dära brevet till folkhälsoinstitutet. så här ser brevet ut som jag skickade, och så återfinns svaret nedanför, som jag fick idag ^^ shihi

Godag, Pontus heter jag och studerar på gymnasiet. Jag har en fråga som jag suttit och funderat över ett bra tag nu. Jag hoppas att ni kan besvara den, jag skulle bli oehört tacksam för ett svar. Här kommer den:


Evolutionen har fört människan dit den är idag från små encelliga djur. Evolutionen pågår ju  i ständig rörelse och förbättrar människan kontinuerligt. Men idag har det naturliga urvalet hos människan stannat upp i och med att vi skaffat bättre mediciner och bättre förhållanden över huvudtaget.


Det jag försöker komma till är att det borde finnas ett sätt att "speeda" individen likt hur det naturliga urvalet fungerar. Om vi tar exemplet med en buffelhjord, så rör den inte sig snabbare än den långsammaste buffeln. När den jagas är de dem svagase och långsamaste bufflarna som dödas först. Detta är ju bra eftersom buffelhjorden blir snabbare och friskare av den kontinuerliga gallringen.


Ungefär på samma sätt kan den mänskliga hjärnan inte jobba snabbare sina långsammaste hjärnceller. Som alla vet, tar överdriven alkoholkonsumtion kål på hjärnceller, men naturligtvis är det de långsammaste och svagaste hjärncellerna som går åt först. Genom att regelbundet konsumera exempelvis öl, kan man rensa bort de svaga och långsamma hjärncellerna, och därigenom göra hjärnan till en snabbare och effektivare maskin. Är denna teori möjlig?


Personligen tycker jag att jag alltid känner mig smartare efter ett par öl.


tack på förhand!


MVH/ Pontus

svaret kom snabbt, bara 1½ dag senare:

Hej Pontus!  Kul fråga!  Tyvärr har vi på folkhälsoinstitutet inte längre
uppdraget att svara på allmänhetens frågor - och därför inte tid med det.
Föreslår att du riktar din fråga till någon forskare på någon av landets
högskolor. Bara en kommentar: din känsla av att vara smartare efter några öl
delar du med många - men här finns det fakta: alla hjärnfunktioner fungerar
sämre efter alkoholkonsumtion - inkl omdöme: vilket alltså kan förklara den
vilseledande känslan.
Vänliga hälsningar
Sven Andréasson




kul att dom svarade iallafall ^^ jag tänker hur som helst få ett proffsigt svar, och därför tänker jag skicka vidare mitt vackra brev...hehe

herrå söthuve


Kommentarer
Postat av: Roggan

Haha skönt svar ändå ;)

2007-02-15 @ 18:36:37
Postat av: Lindberg

Klockrent

2007-02-15 @ 18:48:14
Postat av: Miriam

Haha..coolt=) Jag tror dock inte de kunde svara på frågan eftersom de svarade på det du inte frågade efter =P

2007-02-15 @ 19:04:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback