Läs & Lär (ut)!

Min käre far brukar då & då säga åt mig att "du kan inte uppfostra hela världen". Givetvis inte. Men jag tänkte bara klargöra ett enkelt ting.

Det handlar om en social situation; att hälsa.

Det är hos många människor en inbyggd artighetsreflex att hälsa på människor man känner igen. Det är nåt man liksom bara gör. Ibland några enstaka gånger är man ju inte helt säker på att personen man ser vet exakt vem man är - men hälsar den så hälsar man ju givetvis tillbaka. Så tänker jag iallafall.

Nu finns det ju en del människor som inte utvecklats så långt.
Hälsar man inte tillbaka så säger det mer om den personen ifråga än att den bara är genuint otrevlig. Förutom det är den ett arrogant svin, en smula efterbliven och utstrålar ett sken av social inkompetens.

Kort & Gott: Hellre ett hej för mycket än ett hej för lite ;)


Men, bäste läsare! Jag har en fråga jag behöver ett svar på gällande hälsningar. Såhärva, man är ute o traskar på en lång gata när man ser en person på långt avstånd, säg 50 meter - båda känner igen varandra.

Så, dessa olidliga sekunder innan man kommer till ett "hej-avstånd" (för att inte skrika dårå). Vart ska man titta? upp i luften? Blänga vederbörande i ögonen? Titta åt sidan? Fiska upp sin mobil och se upptagen ut?

Samt; vilket avstånd är ett bra hej-avstånd? 10 meter? Är det olika för olika kön? Beror det på vädret?

Hjälp en förvirrad bloggare nu, upplys mig!

Kommentarer
Postat av: Lindberg

Ack, livets svåra frågor! Hur länge har inte filosoferna genom hsitorien funderat över detta? Även Aristoteles måste ha kontemplerat över detta när det begav sig.

2007-11-20 @ 15:43:23
Postat av: emmy

jag tycker att man ska springa fram

2007-11-20 @ 16:14:19
Postat av: charlie

haha, mja kan gå väldigt fel också om man går efter din teori angående "hellre ett hej för mycket". Detta misstag gjorde dock min syster för ett par år sedan:

Hon kommer vandrandes glad i hågen utanför ICA i kringlanhuset.. så kommer sebastian lionell (som min syster träffat typ en gång... typ väldigt flyktigt..) så ungefär 3meter innan dom träffas ler sebbe ett stort leende och utbrister "HEJ!", syrran reflexartat "hej hej! ;D" stannar upp lite varpå hon ser sebbe marschera förbi henne totalt oberörd och kramar om en annan tjej som står bakom...

haha gissa om att min käre syster sjönk genom jorden... typ sprang in på ICA snabbt som tusan och hoppades att ingen märkte ngt.

Så det gäller att ha lite check på personen.. ögonkontakt = hej annars får man banne mig ha koll på personen rätt bra och veta att denne känner igen en.

2007-11-20 @ 17:29:53
Postat av: Nico

Ojoj, detta blir ett premiärinlägg.

Det finns ju ett dilemma värre än "hej" eller "inte hej". Det är, om man säger hej, måste man stanna och småprata en stund? Eller räcker det med ett hej? Finns det någon bra tumregel? Detta har jag funderat mycket och länge på.

2007-11-20 @ 19:07:19
Postat av: Pontus

Lindberg: Ja, därför söker jag svar ;)

Emmy: Det kanske är smart... Jag kommer rusandes till dig nästa gång då ;)

Charlie: Visserligen en knepig sits! Å andra sidan så händer det oftare att man låter bli att hälsa än att den där situationen uppstår, tror jag :)

Nico: amen shena stekarn. Det där beror på hastigheten som man likt en radar måste spana av den andre. Alternativt så stannar man tidigt o
man vill småprata lite.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback