Kanske är bra att veta

Hur mycket jag än vill känna att det där vinet smakar lite plommon, mango och äpple så märker jag inte så gälla stor skillnad. Jag skulle vilja kunna ta mig en sip och enkelt diversifiera olika nyanser och aromer. Men. Mja. Champagne ska ju vara något alldeles speciellt, det säger dom på tv. Jag brukar tänka på det när jag står i ett hörn och dricker bubbel. Sprite & rensprit, asti eller moët vette katten. Som tur är så fanns det en artikel på di.se där dom förklarade varför vi gillar Champagne. Har annars hört att metanol och loka är en hit...

Det är estrar och fettsyror som är det goda i champagne.
Det visar en undersökning som en fransk forskargrupp har gjort. Uppdraget var att ta reda på hur viktigt bubblet är när vi dricker den ädla drycken.

Som väntat är
bubblorna mycket viktiga.

Det finns cirka 100 miljoner bubblor i en normalstor champagneflaska. När flaskan öppnas ska de spricka eller explodera vid ytan.

Explosionen frigör såkallade aerosoler, mikroskopiskt små vattenpartiklar. Och det är i aerosolerna som de goda estrarna och fettsyrorna finns i stark koncentration. Det är dem du känner med hjälp av näsans smaklökar och det är de som får dig att tycka om champagne.

Till såväl vardag som fest.



Det torde vara därför man sprutar champagnen i ansiktet på folk va? Då får man bubblor över hela sig. Bubblor är tydligen viktiga enligt undersökningen. ;)

Man har ju blivit itutad att alla däggdjur föder levande ungar, men det är inte sant. Myrpiggsvinen och näbbdjuren lägger nämligen ägg. Däggdjur kännetecknas genom att de ger sina ungar di.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback