jag <3 svenska akademin

God afton käre läsare!

I fredags rasade en diskussion hemma hos mig. Det var jag, Erik & Malle som bråkade om det svenska språket. Boven i dramat var egentligen aftonbladet som skrev detta:
"Tävla och vinn skor från landslagsstjärnor, eller en splitter ny signerad boll.
Skorna kommer från bland andra, Henrik Larsson och Marcus Berg och är signerade."

Jag ansåg att de särskrivit "splitter ny" och hade velat att det skulle stå "splitterny". Malle sa att hon trodde att båda gick bra och Erik var väl mest förvirrad... hans åsikt har jag iallafall glömt bort ;) Till slut sa jag: "Alright, amen jag mejlar svenska akademin då!"
Malle: "Nej... det behöver du inte göra"
"Jo, vi måste ju veta nu, tänk om vi går runt och gör fel?"
(Jag tycker att man ska ta reda på saker man inte vet :)

Så mejlade jag. Idag fick jag svaret:

Hej, Pontus!

Det är alltid knepigt att härleda ord i talspråket och/eller former av slangspråk. De har inte samma "bokhistoria" - just för att de förekommit så mycket i böcker/i skriven form. Det är likadant med alla våra riktigt gamla dialekter. Både själva orden/ordformerna och de miljöer och livsvillkor som de återger. Däe får forskarna lägga pussel


Nå, med "splitter" kan jag i alla fall meddela följande:

Man säger och skriver både "splitter ny" och "splitterny". Om du läser dem nögt, märker du ju att betoningen på det sammansatta ordet (splitterny) är en annan än på frasen (splitter ny) Jfr "helny" och "helt ny".

Man kan alltså inte säga att det ena är fel.

Med vänlig hälsning

Eva Aniansson
språkhandläggare

Malle hade rätt och som tröst bjuder hon mig på middag ikväll, hurra! Vem säger föresten "helny"? haha "Köpt ny bil?" "aah helny vettu." haha.
Höger testikel väger i genomsnitt 10 gram hos en kines och 22 gram hos en europé.


Kommentarer
Postat av: Lindberg

Era illiterater! Ni anmärker på någonting som inte är fel och missar helt hur de på två ställen i den citerade texten använder kommatecken på ett ytterst förryckt sätt.



Eder språkfascist Lindberg

2009-10-12 @ 19:53:27
Postat av: Pontus

Sant när du säger det. Vår heta diskussion översköljde allt förnuft ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback