Ställ mig på en pyramid

Man kommer hem efter en ledig dag som erbjudit kantareller, skogspromenad, bad, tacos, nybakat bröd, vackra kvinnor, blåbärspaj, deckare och högkvalitativ fotboll. Jag slår på datorn och min startsida, di.se, slås upp på skärmen. Som vanligt kikar jag igenom lite nyheter och alldeles nyss genomsyrades jag av en sån där hopplös känsla. Ni vet, man skrattar på utsidan men gråter av hjärtskärande sorg på insidan.

Jag citerar rakt från di.se

När Saabfrågan kom upp på onsdagen exploderade Reinfeldt:

"Jag noterar att man försöker ändra ordningen för hur företag ska tas om hand i Sverige. Först ska den som köper inte använda tillräckligt med egna pengar. Den riskkapital- och kreditmarknad som blir allt bättre ska heller inte ställa upp. Utan helt plötsligt ska den största riskkapitalisten bli staten, som med välfärdens pengar ska gå in och ta risker som ingen annan vill ta, sade Reinfeldt.

Näringsminister Maud Olofsson (C) lämnar samma budskap.

"Vanligtvis har man tillräckligt mycket pengar när ett privat företag köper ett privat företag. Det fattas ju en del privat kapital och det är upp till ägarna att se till att få fram det", sade hon till TT på onsdagen.

Socialdemokraternas näringspolitiske talesman Tomas Eneroth kontrar:

"Regeringen måste anstränga sig för att hitta en lösning, annars äventyras både jobb och välfärd. Jobben för 4.000 på Saab, de 8.000 anställda bland leverantörerna och ytterligare några tusen inom servicesektorn försvinner."


Vet ni vad jag gillar? När man kan dra en grupp över en och samma kam. Socialdemokrater är ett utmärkt exempel! Vafan är alla såssarnas problem? Låt oss säga att jag hade ett företag med en miljon anställda och tillverkade en tandborste som också fungerar som toalettborste, en liten 2 in 1-kombo så att säga. Är det okej om staten pröjjsar om ingen vill ha min produkt? Hallå, jag har massa anställda som blir arbetslösa annars!?  

Shit, ibland vill jag höja upp mig själv på en pyramid och samla alla puckon nedanför och vara sådär härligt primitiv och urbrista: Ni. är. slut. i. huvudet. Gör något åt det.
Det skulle jag må bra av.


Genom förädling och förbättrade produktionsmetoder har man ökat sockerinnehållet i sockerrör från det ursprungliga 3 procent till ungefär 17 procent i dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback